Lecture Notes in Informatics
Permanent URI for this communityhttps://dl.gi.de/handle/20.500.12116/21
Die „GI-Edition: Lecture Notes in Informatics" (LNI) ist eine eigene Veröffentlichungsreihe der GI mit den Strängen: Proceedings, Dissertations, Seminars und Thematics. Alle in den LNI herausgegebenen Bände werden von GI-Gliederungen unterstützt und verantwortet.
Information und Ansprechpartner zur Reihe finden sich auf den Webseiten der GI unter https://gi.de/service/publikationen/lni
News
- P335 - Open Identity Summit 2023
- P331 - BTW 2023
- P330 - 43. GIL-Jahrestagung 2022
- S18 - SKILL 2022
- P323 - SICHERHEIT 2022
- P332 - Software Engineering 2023
- D22 - Ausgezeichnete Informatikdissertationen 2021
- P329 - BIOSIG 2022
- P327 - PVM 2022
- P326 - INFORMATIK 2022
- P328 - EnviroInfo 2022
- P324 - Modellierung 2022
- P322 - DeLFI 2022
- P325 - Open Identity Summit 2022
- P319 - 3. Wissenschaftsforum: Digitale Transformation (WiFo21)
- P321 - SEUH 2022
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Conference Paper Invisible learning in online systems(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Khursheed, Bridget; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper Das Portfolio Medienkompetenz – eine Möglichkeit zur Stärkung der Informatischen Bildung?(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Hauf-Tulodziecki, Annemarie; Moll, Stefan; Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, JohannesDer Beitrag geht von der Annahme aus, dass Medienbildung wesentliche Bestandteile Informatischer Bildung umfasst. Mit dem Portfolio Medienkompetenz wird ein Instrument vorgestellt, das Schülerinnen und Schülern die Möglichkeit bietet, ihre Aktivitäten und individuellen Leistungen im Zusammenhang mit Medien und somit auch zu Bereichen der Informatischen Bildung zu dokumentieren. Dieses Portfolio lässt sich auch auf schulischer Ebene zur Konzeption entsprechender Angebote nutzen. Weitere positive Anstöße für die Informatische Bildung werden von einem Portfolio Medien Lehrerbildung erwartet, mit dem Studierende, Referendarinnen und Referendare sowie Lehrende ihre aus- und fortbildungsbezogenen Aktivitäten im Bereich der Medienpädagogik präsentieren können.Conference Paper The construction and administration of a dynamic web site(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Xech, Jean; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper EDEL – a European digital library for economics(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Wade, Maureen; Paschoud, John; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanEdited Book Rechner- und sensorgestützte Chirurgie(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Wörn, Heinz; Mühling, Joachim; Vahl, Christian-Friedrich; Meinzer, Hans-PeterConference Paper Semantic indexing for domain-specific search(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Todiraşcu, Amalia; Beuvron, François de; Rousselot, François; Moreno, Ana Maria; Van De Riet, Reind P.Conference Paper High performance computing in Europe and USA: A comparison(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Strohmaier, Erich; Meuer, Hans W.; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper On-line learning for north-west of Russia(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Lifshits, A.; Gavrilova, T.; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper QoS - ATM versus differentiated services(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Hilgers, Ursula; Hofmann, Richard; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper Design and development issues of retrospective database in complex technological control systems(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Kuklenko, Dmytry; Godlevsky, Mikhail; Mayr, Heinrich C.One of the aspects of the reengineering problem of legacy Information Management Systems for complex Technological Process, related with working out of new program components, destined for storing and processing the retrospective information concerning the functioning of Technological Process, was considered. As an object for re-engineering processing the Computer-Aided Information System (CAMS) of one of the plants of Romny (Ukraine) Gas Compress Station. A new CAMS program architecture, the model of new program component, which was named as Retrospective Database, and main aspects of its software implementation are considered in this paper.Conference Paper Wireless networks in the library(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Rantala, Tero; Lehtilä, Tapani; Harjala, Soile; Paananen, Juhani; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper Update on academic networks in Europe – Structure, capacity and costs(Gesellschaft für Informatik e.V., 2001) Sarlin, Kristel; Knop, Jan von; Schirmbacher, Peter; Mahnic, ViljanConference Paper Algorithmen lernen mit interaktiven Visualisierungen(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Faltin, Nils; Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, JohannesEs werden drei Formen des interaktiven visuellen Lernens von Algorithmen behandelt: Betrachten einer Animation, interaktives Üben der Schritte und Experimentieren mit einer Simulation. Für sie werden aus didaktischer und software-ergonomischer Sicht wünschenswerte Merkmale angegeben und Beispiele aus webbasierten Lernprogrammen gezeigt. Diese Systematik soll es dem Lehrer erleichtern, aus der Fülle der im Internet verfügbaren Visualisierungen die für seinen Unterricht passenden auszuwählen.Conference Paper Modelling and simulation of a material flow system(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Nickel, Ulrich A.; Niere, Jörg; Engels, Gregor; Oberweis, Andreas; Zündorf, AlbertConference Paper Identifying semantic dimensions of (UML) sequence diagrams(2001) Hausmann, Jan Hendrik; Küster, Jochen Malte; Sauer, Stefan; Evans, Andy; France, Robert B.; Moreira, Ana M. D.; Rumpe, BernhardAlthough UML sequence diagrams are widely used in practical software development, there is still a great demand for improvements. Their use both within and outside the standard interpretation of the UML specification is not seldom confused bacause different interpretations for sequence diagrams exist without menas to distinguish between them. Furthermore, alternative sequence diagram notations with more syntactical features and different semantics still have a big influence and are readily used (explicitl as well as implicitly (alongside UML's sequence diagrams. Without necessary clarification, the meaning of sequence diagrams remains vague. Hence they are not suited for providing a common understanding of inter-object behaviour which is a prerequisite for their deployment within rigorous software development processes. Additionally, model quliaty assurance by consistency checking and validation is not well supported. In this paper, we survey, structure, and classify syntactic and semantic alternatives that appear in sequence diagrams in practice. We thereby identify scope of interpretation, level of abstraction, composition and refinement, ordering, time, and represented function as the essential semantic dimensions of sequence diagrams. The spanned semantic space is suited as a basis for discussing and proposing extensions of UML sequence diagrams to precisely determine the semantic interpretation of modeled sequence diagrams.Conference Paper UML and real-time systems(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Björkander, Morgan; Hofmann, Peter P.; Schürr, AndyUML has traditionally been used to specify object-oriented software systems. With its rising popularity, the desire to use it for various vertical domains have grown stronger, and in this paper we focus on requirements from the real-time domain. In particular, we look at how tools and features from the real-time domain have affected the standardization efforts when further developing the next generation of UML, called UML 2.0. As part of the language proper, the primary concern is to cover soft real-time aspects, while hard real-time aspects are handled as part of the Real-Time UML profile, which focuses on mechanisms to support schedulability and performance analysis. This paper focuses on the former aspects, but also touches on the latter aspects. In addition, we examine some of the influences from languages that are normally associated with real-time, such as SDL and UML-RT.Conference Paper Medien- und Methodencurriculum Gymnasium Ottobrunn(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Brichzin, Peter; Stolpmann, Eva; Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, JohannesIn fast allen Bundesländern wird oder wurde auf Grund der gesellschaftlichen Veränderungen an der Ergänzung der Lehrplaninhalte im Bereich Neuer Medien gearbeitet. Hierbei sollten nicht nur Inhalte geändert, sondern auch deren Verbindlichkeit erhöht werden, damit nicht wie beispielsweise bei der ITG der 90er Jahre der Unterricht nur teilweise und ohne Gesamtzusammenhänge stattfindet. Von vielen Pädagogen wird favorisiert, den Schüler/innen beim Aufbau von Medienkompetenz nur sehr wenig Vorgaben zu machen. Erfahrungen aus der Arbeit mit Neuen Medien in der Schule zeigen jedoch, dass ein gemeinsames Basiswissen notwendig ist, auf das dann Projekte mit großen Freiräumen aufbauen können. Um die Forderung nach selbstständiger und eigenverantwortlicher Projektarbeit zu realisieren, ist es gleichzeitig notwendig Methoden konsequent zu schulen, d.h. auch sie zu eigenständigen Lehrplaninhalten zu machen. Unter Mithilfe von Kollegen/-innnen des Gymnasium Ottobrunns, insbesondere von Ernst Wagner, Angelika Loders, Rolf Anderlik und Gisela Ewringmann ist von den Autoren ein Konzept entwickelt worden, durch das in den Bereichen Neue Medien und Methoden ein sukzessiver Aufbau von theoretischem und praktischem Basiswissen stattfindet. Dieser verbindlich definierte Grundstock kann dann in allen Fächern, insbesondere bei arbeitsteiligem Projektunterricht eingesetzt werden.Conference Paper Die Nutzung integrierte Standardsoftware an deutschen Hochschulen: Entwicklungen, Effekte und Erwartungen(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Haneke, Uwe; Appelrath, Hans-Jürgen; Beyer, Rolf; Marquardt, Uwe; Mayr, Heinrich C.; Steinberger, ClaudiaConference Paper Information - Analytic system for problem solving of socioeconomic monitoring(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Chadyuk, A.; Borodkin, G.; Proskudina, G.; Godlevsky, Mikhail; Mayr, Heinrich C.The experience of creation and research of information - analytic system is discussed. The system is oriented towards a solution of socioeconomic problems. The report describes "Monitor 2.1" system, which have been developed for The Ministry of Economy of Autonomous Republic of Crimea. The report contents the principles and approaches to the development of the next version of that system – "Monitor 3.0". The concept of data warehouses is used for implementation of the last one. The needs for the solving of socioeconomic problems to integrate and accommodate large collection of socioeconomic data are discussed. The report contents a comparison between “Monitor 2.1” and "Monitor 3.0" systems. It shows the advantages of the "Monitor 3.0" system development approach. Papers summarize the last year’s author’s experience in the development of information - analytic systems for socioeconomic problems.Conference Paper Creating and managing domain ontologies for database design(Gesellschaft für Informatik e. V., 2001) Sugumaran, Vijayam; Storey, Veda C.; Moreno, Ana Maria; Van De Riet, Reind P.